Les 1. Koers, Schaal en Snelheid
Lesopzet
In de les gaan wij een drama-werkvorm toepassen. Gezamenlijk gaan wij een windroos uitbeelden. Deze drama-vorm heb ik in onderstaand lesplan verder uitgelegd. De technologie komt terug in de verwerking van deze drama-vorm. Het lesplanformulier voor de drama-vorm kunt u onderaan de pagina vinden.
De werkvorm
Deze activiteit zou je eigenlijk onder beide modellen kun scharen. Je werkt naar een een regeltje, (1. Bepaal het noorden. 2 Vanuit het midden van de koershoekmeter) en daardoor zou je zeggen dat het een Doemodel is. Maar ook voor het denkmodel zijn er genoeg argumenten. De leerling ziet in waarom hij eerst het noorden moet bepalen, dit verschilt namelijk per locatie. De leerling krijgt te zien waarom hij vanuit het midden van de koershoekmeter moet meten en kan daardoor beredeneren wat hij op papier moet doen.
Ik zal zeggen dat dit dus een denkmodel is waarbij je de stappen van het Doemodel expliciteert, en dat maakt deze werkvorm sterk.


De technologie
De GIF hiernaast laat duidelijk zien wat de meerwaarde kan zijn van de effecten in een powerpoint. Het geeft in dit geval een heldere structuur en laat de handelingen zien die de leerlingen ook zelf zullen doen.
Het biedt de mogelijkheid om de handelingen te laten zien zonder zelf met een grote geodriehoek te hoeven tekenen. Zo kun je je gezicht richting klas houden, ideaal ook om orde te houden voor de beginnende docent.
Terugblik
De combinatie tussen werkvorm en toegevoegde technologie zorgde voor een waanzinnige les. Leerlingen pikten het makkelijk op, ieder op zijn eigen manier. Er kon makkelijk teruggevallen worden op de werkvorm als het iemand even niet lukte. Ook boodt de technologie veel meerwaarde doordat de handelingen die leerlingen moeten maken zichtbaar zijn gemaakt. Leerlingen vonden het prettig om het zo te kunnen zien.