De les

In deze les staan hoogtelijnen centraal. Wij gebruiken animaties en applets om deze hoogtelijnen duidelijk te gaan krijgen. De structuur komt redelijk overeen met een handelingsmodel, vanuit het concrete werken wij steeds verder naar het abstracte. 

De technologie

Wij maken gebruik van 2 wiskunde-applets gedurende deze les. Hiervoor hebben wij de linkjes onderin toegevoegd. Wij hebben een applet die een 3D berg laat zien en een applet die de hoogtelijnen uit je omgeving namaakt.

De meerwaarde

De meerwaarde van de technologie is vrij gemakkelijk hier. Het moeten inbeelden naar hou het zou moeten zijn wordt veranderd naar het letterlijk kunnen zien dat het zo is. Het inbeelden van 3D objecten wordt makkelijker gemaakt door ze in eerste instantie te praktischer te maken. Dit komt een beetje overeen met het handelingsmodel, vanuit een redelijk reële situatie (3D model) werken we naar het abstracte.

Verder bied de 2e applet een stukje betekenis en variatie aan de stof. Werken met de hoogtelijnen om ons heen is natuurlijk een stuk betekenisvoller dan een opgave uit het boek. Met het vraagstuk of ze nou bergop of bergafwaarts fietsen naar huis wordt leuker ontvangen.

Terugblik

Deze les was uiterst effectief, door stapsgewijs naar het abstracte te gaan werd de stof erg duidelijk. Er is heirvoor eerst gekozen om de hoogtelijnen van een taart te gebruiken, vervolgens werken we naar het 3D model. Dit zorgde ervoor dat leerlingen niet in 2D hoefden te werken en dat ervaarden ze als prettig.

Door af te sluiten met de vraag of ze bergop of bergaf fietsen naar huis kregen wij enthousiast respons. Het zichtbaar maken van de hoogtelijnen om ons heen kon antwoord geven en dit gaf een betekenisvolle situatie voor de leerlingen.

De linkjes

https://mathinsight.org/applet/directional_derivative_mountain

https://contourmapcreator.urgr8.ch/