Lesopzet
De vorige les hebben we de leerlingen uitgedaagd met de vraag: “Wat is de langste afstand in een kubus?”. Wij verwachten dus van de leerlingen dat ze deze les weten wat de langste afstand is in een kubus. Ze mochten dit overal opzoeken en bekijken, zolang ze dit maar wisten aan het begin van deze les. Met het antwoord gaan we deze les aan de slag. Wederom is er deze les weer gekozen om dezelfde structuur terug te laten komen. We hebben een kubus laten zien bij de leerlingen en hierin het lichaamsdiagonaal benadrukt. Als extra informatie is dit ook te zien in de PowerPoint. In deze PowerPoint is ook de structuur te vinden.
Technologie
Natuurlijk is er nog een stuk theorie wat uitgelegd wordt aan de leerlingen. Met dit stuk theorie hebben wij de technologie GeoGebra toegepast. Hiernaast is te zien in het 3D-model dat we deze kubus vanuit meerdere opzichten kunnen laten zien.
Deze GeoGebra heeft een toegevoegde waarde aangezien je hierbij het 3D figuur kan draaien. Laat je dit 3D figuur op papier zien, moet je ruimtelijk inzicht hebben. Voor zwakkere leerlingen laat je met dit 3D figuur zien, zodat zij deze inzicht nog niet direct hoeven te hebben. Hierbij hebben zij zicht op hoe een kubus eruit ziet met een doorsnede. Bij dit model valt dus goed te differentiëren. Daarbij is dit model zo gemaakt dat het bij vrijwel elke opgave te gebruiken valt. Voor leerlingen die een opgave lastig vinden, kun je dit model er dus gemakkelijk bij pakken, om de inzicht te geven aan de leerlingen.
Uitvoering
Deze les is heel positief ontvangen, waarbij leerlingen als reactie gaven dat het 3D-model hen echt verder heeft geholpen. Voornamelijk de zwakkere leerlingen konden nu makkelijk het model erbij pakken en inzien hoe een doorsnede nu in elkaar zit.
Wat erg belangrijk is tijdens het uitvoeren van deze les is dat je precies weet hoe de GeoGebra werkt. Daarnaast is het van groot belang dat de leerlingen weten wat de begrippen zijn, waardoor je die kennis samenvoegt met de nieuwe kennis en de inzichten.
Terugblik
Het werken met GeoGebra is een echte toevoeging geweest van deze les. Wanneer ik de leerlingen alleen een kubus liet zien, konden zij niet het inzicht krijgen van de doorsnedes. Door dit in GeoGebra te laten zien en ook door het ronddraaien van de kubus, kregen de leerlingen hier inzicht in. De leerlingen gaven terug dat ze het erg prettig vonden om dit inzicht te krijgen bij het maken van de opgaves.
Wat wel belangrijk is, is dat de leerlingen aan het eind van de les ook de opgaves kan maken zonder het voorbeeld van GeoGebra, aangezien dit voorbeeld op de toets er natuurlijk ook niet bij staat. Het is dus belangrijk dat de leerlingen niet bij elke opgave direct GeoGebra erbij pakken.